Det gode liv i San Sebastian

Sol og varme stod høyt på ønskelisten da elever og lærere satte kursen mot Baskerland i Spania. Etter en lang reise via Amsterdam, var gjensynsgleden stor da de ankom San Sebastian.

Mennesker sitter på et torg - Klikk for stort bildeGåtur fra San Pedro Pasaia til Gros-stranden Teira/Cruz

I februar hadde vi besøk av elever og lærere fra San Sebastian, og under oppholdet fikk de oppleve norsk vinter med snø og kulde. Denne gang var det sol og varme som ventet våre elever og lærere da de reiste på gjenvisitt til San Sebastian, og til skolen La Salle Donostia.

På programmet var det besøk til San Telmo museet. Det er et museum for det baskiske samfunnet som tar for seg gammel og moderne baskisk kultur. Det var vandring i gamlebyen hvor elevene gikk i grupper og tok bilder i forbindelse med et prosjekt om Baskerlandet.  På Albaola museet vises den baskiske maritime fortiden, og der bygger de en replika av den baskiske hvalbåten San Juan. Det ble også tid til en 7 kilometer lang gåtur fra San Pedro Pasaia til Gros-stranden hvor noen av elevene badet og koste seg i solen. Skoleprosjektet ble avsluttet med presentasjoner på fredagen. Før avreise til Norge ble det en fin helg med sol, strand og fotball.

Med masse nye inntrykk, nye vennskap og mer erfaring innen det spanske språket returnerte gjengen til Norge. Å få bo hos en spansk familie og dele deres hverdag er en unik opplevelse, og når du plusser på med lærerike dager på skolen i San Sebastian, er dette noe som anbefales på det varmeste.

Kanskje du vil være med på et av våre Erasmus prosjekt? Det er virkelig et minne for livet.