When in france do as the french do

Etter å ha ønsket franskmennene velkommen til Norge i februar, var det endelig vår tur til å reise og oppleve Frankrike. Samarbeide med skolen Galilée i Frankrike er nytt, og spenningen var derfor stor da 14 elever og 2 lærere satte kursen mot Guérande for første gang. Det ble en hyggelig gjenvisitt!

Ungdommer foran en gammel bymur - Klikk for stort bildeEn av de fire portene som omkranser byen Pål Tidemandsen

Guérande ligger vest i Frankrike, og vår gjeng ble møtt av sine vertsfamilier da de landet i Nantes. Elevene bor og lever hjemme hos de franske elevene når de er på utveksling, og første kvelden var det middag med familiene.

Aktiviteter

Mandag ble elevene ønsket velkommen på skolen med croissanter, før de gikk i klassene til sine vertselever. Etter lunsj var det mottakelse på rådhuset hos borgermesteren, etterfulgt av sightseeing i Guérande. Guérande er kjent for sine høye steinmurer som strekker seg 1400 meter rundt byen. Murene ble bygget på 1300 og 1400-tallet. La Porte Saint-Michel er kanskje den mest imponerende av de fire portene, og på toppen av murene er det en flott utsikt over byen.

Uken kunne by på mange aktiviteter. Gruppen tok turen til Micro-folies Le Poiliguen, et kunstmuseum og elevene fikk teste ut virtual reality i et eget rom på museet. Det var besøk til markedet, tur til halvøya for å oppleve østersoppdrett og en demonstrasjon hos en sjøbonde. Elevene fikk teste vannaktiviteter som kajak og paddle og besøk hos en fiskeoppdretter sto på agendaen. Det ble tid til å se de flotte villaene i Bauloise og utforske stranden i Benoit. Fredagen serverte kokkelinjen på skolen en deilig lunsj. Uken ble avsluttet med et utvalg av lokal mat og kulturkveld, hvor våre elever presenterte Norge.

Takk for all gjestfrihet til elever og ansatte på den videregående skolen Galilée. Elevene har spisset franskkunnskapene, opplevd fransk hverdag hos sine vertsfamilier og knyttet vennskapsbånd på tvers av landegrenser.

Kanskje du vil være med på et av våre Erasmus prosjekt? Det er virkelig et minne for livet.